Vant Nordlandsforsknings plastquiz

Klasse 6B ved Bodøsjøen skole. Foto: Anette Åvangen

Klasse 6B ved Bodøsjøen skole har over lengre tid hatt fokus på plast, gjenbruk og bærekraft. Det sørget for seier i Nordlandsforsknings plastquiz.

Nysgjerrigperdagen

Arrangert av KPB i forbindelse med Forskningsdagene 2022

Nordlandsforskning og Re Innovasjon samarbeidet om en stasjon med fokus på plastavfall og gjenbruk

Sjetteklasser fra Østbyen, Aspåsen og Bodøsjøen skole deltok.  

I forbindelse med Forskningsdagene ble den såkalte Nysgjerrigperdagen arrangert på Stormen bibliotek. En rekke sjetteklasser fra tre ulike skoler i Bodøbyen deltok.

Nordlandsforskning og Re Innovasjon sto bak en av stasjonene, en verden av gjenbrukt materiale der plastavfall sto på agendaen. Til slutt fikk elevene svare på en quiz om plastavfall, der sju spørsmål skilte de kunnskapsrike fra de som enda har litt å lære.

Da juryen kom til bunnen av rettebunken, sto Adrian og Magnus fra klasse 6B ved Bodøsjøen skole igjen som vinnere, med seks av sju rette. Kunnskapen er ikke tilfeldig.

 – Vi har jobbet med plast som tema allerede i forkant av Nysgjerrigperdagen, sier Anette Åvangen, som er kontaktlærer for klassen.

 

Plast på timeplanen

Seieren betød at hele klassen fikk servert pizza, noe som naturlig nok falt i smak. I ettertid har Åvangen og elevene hennes fortsatt med plast på timeplanen.

– Elevene ble inspirert av Nysgjerrigperdagen og er engasjert i plastproblematikken. Vi har blant annet gjennomført et ukes animasjonsverksted med plast som tema, sier hun.

– Vi fokuserer på gjenbruk og sortering av søppel både hjemme og på skolen, og til våren skal vi ha strandryddedag.

Det liker miljøforsker Bjørn Vidar Vangelsten å høre. En viktig grunn til at Nordlandsforskning engasjerer seg i Nysgjerrigperdagen, er å inspirere kidsa til å bry seg om gjenbruk og bærekraft, og aller helst bli forskere selv, når den tid kommer. Vangelsten har gjennomført flere prosjekter som handler om plastavfall og applauderer den plastbevisste klassen ved Bodøsjøen skole.

– Jo tidligere vi lærer om og forstår disse utfordringene, jo mer er det med på å forme hvem vi blir som voksne og hvor mye vi bidrar til løsninger, sier Vangelsten.

 

Seniorforsker Bjørn Vidar Vangelsten. Foto: Karoline O.A. Pettersen
Seniorforsker Bjørn Vidar Vangelsten. Foto: Karoline O.A. Pettersen

 

Barn rammes

Ifølge forskeren er det viktig at elevene allerede er opptatt av avfallssortering og gjenbruk.

– Barn har en viktig rolle allerede nå. Kunnskapen og holdningene de har påvirker de voksne, ikke minst foreldre og besteforeldre, sier Vangelsten.

– Vi som er voksne vet at de er våre barn som rammes av miljøutfordringene vi har, og å få barnas påminnelser er viktig for at vi voksne skal gjøre det vi kan for å finne løsninger.

 

Jobb til alle

For utfordringer finnes det nok av. Vangelsten håper elvene både ved Bodøsjøen skole og andre steder sikter seg inn på en karriere som kan bidra til å ta vare på kloden.

– Her er det muligheter for alle. De som er glad i teknologi og tekniske ting kan hjelpe til med å utvikle mer miljøvennlige dingser og løsninger som gjør at vi bruker mindre ressurser, blir flinkere til å dele på ting og forurenser mindre, sier han.  

For de som er glad i natur og dyreliv, er det også oppgaver å ta tak i. Samfunnet trenger større forståelse for hvor viktig naturen er for vår egen overlevelse og vår egen livskvalitet.

– Og de som er glad i mennesker og samfunn kan finne ut hvordan vi skal bli flinkere til å dele på ressursene og hvordan vi skal leve miljøvennlig og samtidig ha det godt, sier Vangelsten.

 

 

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev