Forsker med bred kompetanse i barns oppvekstvilkår, skolefravær og boligsosiale utfordringer
Lea Louise Videt arbeider primært med temaer knyttet til barn og unges livsvilkår og velferdsstatens møte med denne gruppen – særlig i skjæringspunktet mellom skole, helse og sosialtjenester. Hun har solid kompetanse på barndoms- og ungdomsforskning, og har fordypet seg i barns bruk av digitale medier, skolefravær, utenforskap og botilbud til sårbare unge.
Kompetanse
Lea har bred metodisk erfaring fra intervjuer, fokusgrupper, deltakende observasjon, dokumentanalyse og kunnskapsoppsummeringer, og anvender denne kompetansen i forskningsprosjekter som retter seg mot velferdstjenester, skolestrukturr, fraværsproblematikk, barnerettigheter og boligsosialt arbeid. I tillegg har hun utviklet kunnskap om digital oppvekst og barns erfaringer med sosiale medier. Hun er opptatt av å løfte frem barn og unges perspektiver i sin forskning.
Utdanning og arbeidserfaring
Lea har en mastergrad i sosialantropologi fra UiT Norges arktiske universitet, og en bachelor i filosofi med sidefag i tverrkulturelle studier fra Københavns Universitet. Hun har også studert fransk politikk og litteratur.
Hun begynte ved Nordlandsforskning i 2022 og har tidligere arbeidet som lærer, samt som formidler ved Tromsø Museum. I tillegg har hun undervist i sosialantropologi ved UiT.
Prosjekter og publikasjoner
Lea har blant annet publisert artikler og rapporter om skolefravær, barnevern og fosterhjem, samt barns bruk av sosiale medier. Publikasjonene hennes omfatter også skoletilbudsstruktur, kommunale botilbud, barnerettigheter og evalueringer av tiltak rettet mot ungdom i utenforskap.
Hun har hatt roller som prosjektleder og forsker i en rekke prosjekter, blant annet HOUSYOUNG (om boligsosial inkludering), RAUS (om utfordrende skolefravær), og analyser av videregående skolestrukturer og elevtjenester.
Formidling
Lea er en engasjert formidler som bringer samfunnsforskning inn i offentlige debatter om barn og unges livsvilkår. Hun bidrar til forskningsbasert kunnskapsgrunnlag som brukes av fylkeskommuner, skoler og offentlige instanser i arbeidet med oppvekst, inkludering og forebygging. Hun holder blant annet foredrag om problematisk skolefravær, overganger i barndommen og barns bruk av sosiale medier.