Opplevelser i nord-artikkel vant publiseringspris

Article Id
5509
Source site
Styreleder for Økonomisk Forskiningsfond Ken-André Johansen og prisvinner Tor Korneliussen. Foto: Thoralf Fagertun
Styreleder for Økonomisk Forskiningsfond Ken-André Johansen og prisvinner Tor Korneliussen. Foto: Thoralf Fagertun
Tor Korneliussen og Michael Greenacres artikkel om europeiske turisters feriebeslutninger, vant publiseringsprisen til Økonomisk Forskningsfond.

Formålet til Økonomisk Forskningsfond er å støtte økonomisk forskning, næringslivsrettet økonomisk forskning, kompetanseoppbygging og rekruttering i Nord-Norge. Siden 2012 har fondet delt ut en årlig pris for beste publisering. I 2017 var det altså Korneliussen og Greenacre som sto for den beste prestasjonen og gikk helt til topps i kåringen, med en artikkel basert på forskning gjort i forbindelse med prosjektet Opplevelser i nord.

Begge artikkelforfatterne er tilknyttet Handelshøgskolen Nord, Korneliussen som professor, Greenacre som professor II. Da blomstene ble overrakt, var bare Korneliussen til stede og han fikk også gitt tilhørerne en kjapp innføring i forskningen som lå til grunn for den prisvinnende artikkelen, som handler om hvilke informasjonskilder europeiske turister benytter når de tar feriebeslutninger.

– Vi har basert vår forskning på en datainnsamling gjort av EU, som har spurt 27 000 respondenter i medlemslandene, fortalte Korneliussen.

Viktig kunnskap
– Det er stor variasjon i hvilke informasjonskilder turister fra forskjellige land synes er viktig, sa Korneliussen.

–  Vi har funnet at et lands økonomiske utviklingsnivå og dets kulturelle tilhørighet påvirker bruken av informasjonskilder.  Mens vesteuropeere foretrekker skriftlige kilder, bruker turister fra Øst-Europa gjerne anbefalinger fra familie og venner. I Sør-Europa oppsøker folk turistbyrå for å få informasjon.

Juryen påpeker at funnene som presenteres i artikkelen, er svært nyttig for reiselivsaktører.

– Denne kunnskapen er viktig for turoperatører, ledere av turistdestinasjoner og turismebedrifter fordi den hjelper dem å velge hvilke informasjonskilder som bør benyttes for å tiltrekke seg turister. Dette er viktig. Evnen til å trekke til seg turister er avgjørende for å en turismebedrifts suksess, skriver juryen i sin begrunnelse for pristildelingen.

På høyeste nivå
Artikkelen, med tittelen «Information Sources Used by European Tourists: A Cross-National Study», er skrevet som et bidrag til det store turismeprosjektet Opplevelser i Nord. Den ble publisert i nettutgaven av tidsskriftet “Journal of Travel Research” i januar 2017 og  i tidsskriftets papirutgave i 2018.

– “Journal of Travel Research” er rangert som det beste tidsskriftet innen turisme. Det er på høyeste nivå i den norske kategoriseringen av forskningstidsskrift, påpeker prisjuryen fra Økonomisk Forskningsfond.

Del:

FacebookLinkedInTwitter