Nytt prosjekt går i dybden på ungt utenforskap

Lea Louise Videt, Ragnhild Holmen Waldahl, Daniel Weiss. Foto: Marta Anna Løvberg
Forskerne Lea Louise Videt, Ragnhild Holmen Waldahl og Daniel Weiss er Nordlandsforsknings hjerner i prosjektet YOUTH. Foto: Marta Anna Løvberg

Målet er å legge til rette for mer målrettede tiltak og bidra til at flere unge får en varig tilknytning til skole og arbeidsliv.

Hvor mange unge i Norge står egentlig utenfor arbeid, skole eller utdanning? Svaret avhenger av hvordan man definerer og avgrenser gruppen. Hvilken aldersgruppe ser man på? Hvor lenge må man ha stått utenfor? Og hva vil det egentlig si å være i utenforskap? 

– Den klassiske definisjonen av begrepet er svært bred. Ifølge den står nesten én av ti unge utenfor, sier Ragnhild Holmen Waldahl, som leder forskningsgruppa for velferd ved Nordlandsforskning og det nye forskningsprosjektet Youth Outside Work and Education – Understanding Traits and Hurdles (YOUTH), som nylig fikk 12 millioner kroner i støtte fra Norges forskningsråd. 

Prosjektet skal gi ny innsikt i hva som kjennetegner unge som over tid står utenfor arbeid, utdanning og opplæring. I dag omfatter begrepet alt fra ungdom med alvorlige utfordringer til en millionærsønn på jordomseiling. 

– Vi trenger en mer presis og kunnskapsbasert definisjon for å kunne skille mellom ulike grupper og utvikle bedre tiltak, sier Waldahl. 

 

Inspirert av dansk forskning 

Internasjonalt brukes begrepet NEET (Not in Education, Employment or Training), men også denne kategorien har fått kritikk for å være for upresis. I Danmark har forskere derfor utviklet en mer treffsikker modell kalt «utsatte NEETs». 

– Vi samarbeider med Iben Bolvig ved VIVE, som ledet den danske studien. Der ble den registrerte andelen unge i utenforskap redusert fra over 10 til 2,7 prosent da man tok i bruk en mer presis avgrensning, sier Waldahl. 

Prosjektet skal videreutvikle denne modellen til norske forhold, blant annet ved å justere aldersgrensene og vurdere hvordan ulike tiltak inngår i bildet. 

 

Bygger nasjonal database 

En sentral del av prosjektet er å bygge opp en ny database med individdata fra flere registre, som Statistisk sentralbyrå, Norsk pasientregister, Utdanningsdirektoratet og Forsvaret. 

– Når vi vet mer om hvem som er i risiko for langvarig utenforskap, kan vi også utvikle mer treffsikre tiltak, sier Waldahl. 

– Databasen vil også være en viktig ressurs for fremtidige forskningsprosjekter. 

NAV og fylkeskommunene i Nordland og Møre og Romsdal er sentrale partnere i prosjektet. De vil både bidra med praksisnær kunnskap og bruke resultatene aktivt i utvikling av egne tjenester. 

– Vi samarbeider tett med NAV og fylkeskommunene for å styrke oppfølgingen av ungdom og se på hvordan ressursene kan koordineres bedre, sier Waldahl. 

– Sammen skal vi utforske nye modeller for samarbeid og forbedret oppfølging, blant annet i lys av den nye ungdomsgarantien og utvidelsen av oppfølgingstjenesten. 

 

Unge skal bli hørt 

Prosjektet handler imidlertid ikke bare om tall. Ungdommens egne erfaringer skal også få en viktig plass. 

– Du kan føle deg utenfor selv om du er i jobb eller skole, eller innenfor selv om du ikke er i utdanning eller arbeid. Derfor skal vi intervjue unge i utsatte posisjoner og høre hvordan de selv forstår situasjonen, og hvordan de opplever tilbudene fra NAV og Oppfølgingstjenesten, sier Waldahl. 

YOUTH er et svar på regjeringens samfunnsoppdrag om å få flere barn og unge inn i utdanning og arbeid. Prosjektet ledes av Nordlandsforskning, med forskningspartnere fra VIVE, Nord universitet og Høgskolen i Molde. 

– Vi håper prosjektet kan bidra til et tydeligere kunnskapsgrunnlag og gjøre en reell forskjell for unge som står i fare for å falle utenfor, sier Waldahl.

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev