Forskningsprosjekt med Instagram-kampanje om utmarka

Article Id
6064
Source site
Influencer Alice Asplund er opptatt av at alle skal kunne bruke utmarka og sprer hashtaggen #minutmark på Instagram. Foto: frkasplund
Influencer Alice Asplund er opptatt av at alle skal kunne bruke utmarka og sprer hashtaggen #minutmark på Instagram. Foto: frkasplund

Med influencer Alice Asplund på laget er Instagram-kampanjen #minutmark allerede godt i gang.

Forskningsprosjektet Outgen har startet kampanjen for å sette fokus på den varierte bruken av norsk utmark.

– Siden august har vi invitert influensere som allerede løfter frem utmarka på Instagram, til å benytte seg av hashtaggen #minutmark i innleggene de poster fra turene sine, forteller prosjektleder Aase Kristine Lundberg ved Nordlandsforskning.

– I tillegg har vi opprettet en egen Instagram-profil kalt Min utmark, der prosjektdeltakerne deler sine utmarksopplevelser.
 


Alice Asplund i utmarkaksjon. Foto: frkasplund


Influencer på laget
For å få fart på sakene, har Outgen hyret influenceren Alice Asplund, kjent som frkasplund på Instagram. Med sine 13 500 følgere når turglade Asplund både vidt og bredt når hun merker innleggene sine med hashtaggen #minutmark.

– Jeg er opptatt av at så mange som mulig skal bruke naturen, ikke bare fordi det er fysisk sunt, men også på grunn av de positive effektene det gir den mentale helsen. Dette er hovedgrunnen til at jeg ønsket å være med på kampanjen, sier hun.

Forskning viser at selv om svært mange benytter utmarka på ulike vis, er det stort sett er godt voksne menn som bestemmer over den.

– Dette visste jeg ikke og jeg må si at det overrasker meg, sier Asplund. 

Lundberg har selv forsket på problemstillingen og kan bekrefte mannsdominansen. 

– Det er stort sett godt voksne menn som tar avgjørelsene. Kanskje er det fremdeles få som er klar over at forvaltningsorganene som bestemmer over utmarka, er svært mannsdominerte?

Ønsker mangfold i styrer og utvalg
Gjennom Instagram-kampanjen ønsker forskerne å vise at både utmarka og bruken av den er mangfoldig.

– Kanskje kan en slik bevisstgjøring bidra til at også menneskene som bestemmer over utmarka etter hvert blir en mer mangfoldig gjeng enn i dag, sier Lundberg.  

Forskningsprosjektet Outgen (Sustainable Rural Environments: Practicing, Managing, and Performing the Gendered Outfields) er finansiert av Forskningsrådets program Miljøforsk. Prosjektet drives av Nordlandsforskning, Norsk institutt for naturforskning og Norsk institutt for vannforskning.

Del:

FacebookLinkedInTwitter

Meld deg på Nordlandsforsknings nyhetsbrev