Sammendrag
Rapporten er en sluttrapport fra forskningsprosjektet Kartlegging av kompetansen i PP-tjenesten.
Rapporten er utarbeidet på oppdrag i fra Utdanningsdirektoratet og er et ledd i oppfølgingen av Meld.St. 18. Rapporten danner et kunnskapsgrunnlag for Utdanningsdirektoratets arbeid med å utvikle en strategi for etter- og videreutdanning for PP-tjenesten.
Rapportens hovedkonklusjon er at PP-tjenesten har svært god faglig kompetanse, men i større grad behøver å utvikle en kompetanse for å være "tettere på" lærerne i skolen og barnehagelærerne i barnehagene. Med tanke på å utvikle slik handlingskompetanse, konkluderes det med at det vil være fordelaktig å satse på lokale FoU-prosjekter hvor PP-tjenestene og skoler/barnehager utvikler nye måter å samhandle på.
Videre konkluderer kartleggingen også med at PP-tjenesten på noen fagområder har behov for å få tilført kompetanse. Tilbud om etter- og videreutdanning til PP-tjenesten på disse fagområdene kan med fordel tilbys som kurs- eller seminarrekker.
Flerkulturell forståelse og kunnskap om tospråklighet peker seg ut som et fagområder hvor svært mange i PP-tjenesten har behov for å tilegne seg kompetanse. Enkelte PP-tjenester har også behov for kompetanse på fagområdene matematikk, psykisk helse og sansemotorikk. Når det gjelder PP-tjenestens juridiske kompetanse, finner vi også behov for etterutdanning på forvaltningsloven og mer spesifikke rettighetsområder.
Noe overraskende finner vi at PP-tjenesten mangler kompetanse på vurderingsforskriftene og vurdering for læring, et fagområde det er helt avgjørende at PP-tjenesten har kompetanse på med hensyn på å realisere tilpasset opplæring.