Language

Fem produkter som utfordrer kjønnsrollene

Menn har designet mesteparten av løsningene vi omgir oss med. Her er fem eksempler på hva som skjer når tradisjonelt maskulint design blir utfordret.

«Har du noen gang stått i en uforholdsmessig lang dokø?» spør arkitekten og forfatteren John Cary, henvendt til den kvinnelige delen av publikum under en nylig TED-talk.

«Det kan virke som en bagatell», fortsetter han, «men dokøen er et symptom på et større problem. Den verden vi lever i er bygd av menn, menn som sjelden har tatt seg tid til å forstå hvordan folk som ikke ligner dem, opplever deres design.»

Innovasjon er sjelden kjønnsnøytral og ofte utviklet gjennom et mannsperspektiv. Elisabet Ljunggren, Ulla Hytti og Gry Agnete Alsos har forsket på kjønn og innovasjon, og redigert boken Research Handbook on Gender and Innovation. De tre redaktørene inviterte forskere fra hele verden som forsker på kjønn og innovasjon til å bidra til boken. Til sammen viser de at det finnes flere veier til innovasjon enn de tradisjonelt maskuline og at andre perspektiver kan resultere i svært spennende løsninger og produkter. Her kan du bli kjent med fem av dem:


 


1. Kvinner bak rattet
I 2004 lanserte Volvo bilen YCC (Your Concept Car), designet av et team utelukkende bestående av kvinner. På utsiden ser bilen nokså ordinær ut, men den skjuler en rekke fiffige løsninger:

Bilen har ikke panser. Hele fronten er én, stor del, som kun er tilgjengelig for mekanikere. – Jeg åpnet kun panseret på bilen min for å fylle vindusspylervæske, sa en av designerne. – Og man trenger ikke en luke på en kvadratmeter for å gjøre det.

Volvo YCC finner selv ut om noe er galt og sender melding direkte til verkstedet, som deretter inviterer sjåføren til konsultasjon.

Andre spesialiteter inkluderer hodestøtte med hull til hestehalen, seter som skanner kroppen og justerer setet, speil, ratt og pedaler til perfekt posisjon og hjul som ved punktering fremdeles holder hele veien til verkstedet, slik at du slipper å skifte dekk i veikanten.


Volvo YCC. Foto: Volvo Cars


2. Snekkerskjørtet
Håndverksbransjen er unektelig en mannspreget sfære. Designstudenten Marcus Jahnke klarte likevel å selge inn ideen om et skjørt for arbeidsfolk til maskulint orienterte Blåkläder, som produserer og selger arbeidsklær.

Jahnke og Blåkläder innså at muligheten lå i å gjøre skjørtet så maskulint som mulig. Første skritt var å kalle det en kilt. Deretter ble kilten utstyrt med funksjonelle lommer og tøffe detaljer. Så hyret de inn et reklamebyrå som kledde kilten på en skjeggete machokar og plasserte ham på en røff og skitten bygningsplass.

Craftman’s Kilt ble en salgssuksess og kåret til årets produkt av Sveriges textil- og Modeföretag i 2007.


Craftmans kilt. Foto: Blakläder


3. En kjønnsnøytral sports-bh
I det svenske brannvesenet ble ofte sports-bh savnet som en del av uniformen. Selv om plagget for mange er helt nødvendig for å utføre arbeidet, var det ikke en del av standardutstyret.

Designeren Maja Gunn og hennes samarbeidspartnere utviklet løsningen: Skyddstoppen.

Skyddstoppen er en bh eller topp som kan brukes av alle kjønn. Den gir støtte til brystet, men har flere triks på lager: Den måler puls og kroppstemperatur, og har innebygd GPS.

– Menn vil ofte ikke ha et sånt plagg fordi det er feminint kodet. Samtidig bærer kvinner i yrket maskulint kodede klær. Hvordan har den mannlige normen påvirket utformingen av uniformen? Hvordan ville klærne sett ut om normen var annerledes? spør den svenske kjønnsforskeren og lederen for prosjektet, Emma Börjesson.

Nå undersøkes muligheten for å gjøre det innovative plagget til en godkjent del av den svenske brannuniformen. Skyddstoppen blir regnet som et viktig bidrag til likestilling i brannvesenet.


Skyddstoppen. Foto: Maja Gunn


4. Hytte til havs
Også på sjøen er doningene stort sett designet av menn for menn. Båtindustrien la merke til at kvinner ofte ønsket å selge familiens båt og kjøpe campingvogn eller hytte i stedet. Svenskt Marintekniskt Forum gjennomførte en stor spørreundersøkelse for å finne ut hvorfor kvinner ikke trivdes på havet. Resultatet ble fritidsbåten «All Aboard».

Båten har en rekke smarte detaljer. I front finnes en foldbar landgang, for enklere av- og påstigning. I stedet for å klatre langs kantene for å komme til inngangsdøren, spaserer man ned en romslig trapp på midten av fordekket. Toalettet er stort og enkelt å rengjøre. All Aboard inneholder dessuten en infrarød badstue for to personer, som også leverer varme til resten av båten og gjør det enkelt å tørke klær.

En kjøkkenøy gjør at flere kan lage mat samtidig, induksjonsovn er selvsagt standardutstyr og rundt middagsbordet får man plass til 14 personer.


Konseptbåten All Aboard. Skjermdump fra Youtube. 
 

5. Androstolen
Gynekologstolen er legendarisk ukomfortabel. Det er Androstolen også, en stol designet for prostataundersøkelser. Her ligger mannen fremoverlent, med rumpa til værs og forplantningsutstyret hengende ukarakteristisk fritt.

Poenget er å gi menn en forståelse av hvordan gynekologstolen oppleves og skape en refleksjon om hvorfor kvinners kjipe erfaringer ikke resulterer i et nytt, forbedret produkt i form av en mer behagelig gynekologstol.

Androstolen er dermed designet for å være kald, ha håndtak tilpasset kvinners hender, gi pasienten følelsen av å nesten falle av, samt være utstyrt med en rull tørkepapir for å gi inntrykk av en skikkelig skitten og uverdig opplevelse.

Den ubehagelige stolen ble designet av Emma Börjesson, Cristine Sundbom, Karin Ehrnberger och Ann-Christine Hertz. De to førstnevnte var også med på å utvikle Skyddstoppen.


Androstolen. Foto: ROCKELMANN& / Carl Olof Berg / Martin Brunn


Trenger mer forskning
De fem eksemplene er hentet fra kapitlet i Research Handbook on Gender and Innovation som omhandler kjønn og design. Boka tar også for seg temaer som kjønn og innovasjon i oppstartsbedrifter, kjønn i innovasjonspolitikk og en rekke andre perspektiver på kjønn og innovasjon.

– Boka fyller et viktig kunnskapshull. Men det er viktig at det forskes videre på dette feltet og vi håper flere forskere tar fatt, understreker Elisabet Ljunggren.


Forsker Elisabet Ljunggren. Foto: Morten Ovesen

 

Kilder: Research Handbook on Gender and Innovation, TED-talk av John Cary 7. februar 2018, Volvo Car Corporation Press Release: «Your Concept Car – by women for modern people», BBC News «Cratfsmen ditch jeans for kilts» 30. januar 2008, Blåkläder, Youtube: «A walk-around in the boat concept All Aboard», Högskolan i Halmstad.

Nordlandsforskning
Postboks 1490
N-8049 Bodø
Norge

Besøksadresse: Universitetsalleen 11
Tlf: +47 75 41 18 10
E-post nf@nforsk.no

Bank konto: 4500 55 98811
NO/VAT 989 714 309 MVA
Personvern